Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Group Investigation Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam

Tisa Asifa

Abstract


ABSTRAK

Penelitian ini dengan desain dan model Penelitian Tindakan Kelas, serta dilaksanakan secara kolaboratif dan dua siklus. Tujuan utama dalam penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam melalui model Pembelajaran kooperatif Group Investigation. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas V SDN Bojongkokosan yang terdiri dari 39 siswa, dengan komposisi 13 siswa perempuan dan 26 siswa laki-laki. Pelaksanaan penelitian dilakukan pada semester ganjil tahun Pelajaran 2017/2018. Hasil penelitian menunjukan bahwa pada pelaksanaan Pembelajaran siklus I mencapai memperoleh nilai sebesar 82,5 dan pada siklus II meningkat sebesar 90,5, kemudian untuk hasil observasi perilaku siswa pada siklus I dengan nilai 75,14 dan pada siklus II meningkat menjadi 83,29, selanjutnya rata-rata hasil belajar siswa memperoleh 66 dengan presentase ketuntasan sebesar 64,11% dan nilai rata-rata pada siklus II meningkat menjadi 79 dengan presentase ketuntasan sebesar 89,74%, sehingga KKM sudah tercapai. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa model Pembelajaran kooperatif Group Investigation dapat meningkatkan hasil belajar di SDN Bojongkokosan kelas V Kecamatan Parungkuda Kabupaten Sukabumi Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2017/2018.

 

Kata Kunci : Hasil Belajar, Model Pembelajaran Kooperatif Group Investigation, dan Siklus.

 

ABSTRACT

 

 

This research is a Classroom Action Research, Conducted collaboratively between researchers, collabolators, and objects studied. The main objective in this research is to improve the learning outcomes of subjects of Natural Sciences in the class V students through the implementation of Cooperative Group Investigation model. The object of this research is students of SDN Bojongkokosan class V consisting of 39 students. This study was conducted in the odd semester of the academic year 2017/2018. The subjects of this study are the students of class V SDN Bojongkokosan consisting of 39 students, and the composition of 13 female students and 26 male students. The implementation of the study was conducted in the odd semester of the academic year 2017/2018. The average score of the students in grade V increases, in the implementation of learning cycle I reaches a value of 82.5 and in cycle II increases by 90.5, then for student behavior observation in cycle I with value 75,14 and on the second cycle increased to 85,35, then the average result of student learning get 66 with the completion percentage of 64,11% and the average value in cycle II increased to 79 with the percentage of mastery equal to 89,74 %, so that the KKM has been achieved. From the research result, it can be concluded that cooperative learning model of Group Investigation can improve learning outcomes in SDN Bojongkokosan class V Parungkuda District Sukabumi Regency the odd semester of the academic year 2017/2018.

 

Keywords : Learning Outcomes, Cooperative Learning Group Investigation, and Cycles.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.